Vyhledávání

Kontakt

MOTIVAČNÍ DOPIS PRO KAŽDÉHO
Veverkova 10
Praha 7
170 00

tel. 721 78 44 95

dopis.motivacni@seznam.cz

Je motivační dopis na zakázku korektní vůči zaměstnavateli?

Motivační dopis je unikátní typ textu. Představuje jedno z významných kritérií, rozhodujících o tom, kdo bude úspěšný ve výběrovém řízení. Musí vypovídat jak o motivaci uchazeče získat danou pozici, tak také o jeho zkušenostech, schopnostech a úspěších. Proto je na místě položit si otázku, zda je motivační dopis, vytvořený někým jiným než samotným uchazečem , etickým počinem. Jak to tedy s profesionálním motivačním dopisem na míru je? Seznamte se s naším postojem k psaní motivačních dopisů na míru. Tento text lze chápat jako jistý etický kodex.

Motivační dopis není slohové cvičení

Motivační dopis není slohová práce a personalista nebo zaměstnavatel nejsou učiteli češtiny. Motivační dopis má v podstatě dvojí funkci: jednak přesvědčit zaměstnavatele (personalistu), že vy jste ten pravý pro danou pozici, jednak náležitě prezentovat, tedy propagovat vaše schopnosti a zkušenosti.

Zaměstnavatel neocení psaní, ale zkušenosti a motivaci. Pokud se k němu dostanete…

Až na výjimky (viz následující odstavec) nejsou uchazeči povinni ovládat bezvadně sloh, kultivovaně „prodávat“ své úspěchy, ba ani brilantně formulovat důvody své motivace. Rozhodující pro budoucího zaměstnavatele je pouze to, zda je uchazeč kvalitní ve svém oboru, a dále, jestli a proč chce práci získat. Zároveň ale jak personalista, tak zaměstnavatel již při prvotní selekci (vyřazování) vybírají zájemce pro další kolo téměř výhradně na základě motivačních dopisů. Proč by měl kvalitní a zkušený technik, chemik, ekonom, účetní, mechanik atd. „zapadnout“ jen proto, že někteří jeho konkurenti jsou sice méně schopní v daném oboru, ale zato umějí lépe stylizovat nebo se úspěšněji prodat? A proč by měl být silně motivovaný, ale v psaní méně zběhlý uchazeč znevýhodněn kvůli tomu, že svůj zájem o místo neumí vyjádřit tak poutavě jako jeho konkurent­-rutinér, který měl kdysi ve škole ze slohu jedničku, ale ve své současné profesi zvláštní aktivitou a zájmem o zdokonalení nevyniká?

Obory vyžadující brilantní psaní nejsou cílovou skupinou

Existuje velmi malé procento pozic a „psavých“ oborů (např. copywriter, novinář etc.), u nichž je již sám text dopisu, resp. schopnost formulovat jedním z důležitých kritérií přijímacího řízení. Jinak řečeno, uchazeč již motivačním dopisem vypovídá o tom, jak umí stylizovat, strukturovat myšlenky, rozvíjet téma, propagovat sám sebe apod. U těchto velmi specifických oborů a pozic je však možnost, že by se zájemci o práci obraceli na třetí stranu, aby jim vytvořila motivační dopis, velice nepravděpodobná.

Motivační dopis je propagační, ale pravdivý text

Motivační dopis může být vnímán jako zvláštní typ propagačního textu. Tedy takového, který PRACUJE POUZE S FAKTY A PRAVDIVÝMI ÚDAJI, ale zároveň je kultivovanou formou účelné propagace či popularizace daného objektu či subjektu. Je přitom zcela lhostejné, zda propagovaným objektem či subjektem je firma, instituce, společenství, aktivita, myšlenka – anebo konkrétní člověk. Je snad nemorální, jestliže si firma najme PR agenturu, která má vytvářet její pozitivní obraz na veřejnosti? Nebo je nepřípustné, když připraví mediální výstup (např. tiskovou zprávu) určité instituce nikoli její kmenový zaměstnanec či vedoucí, ale k tomuto účelu najatý profesionál? Nikoli – a stejné je to i s motivačním dopisem vytvořeným na míru.

Kultivovaný motivační dopis vypovídá o vážném zájmu o práci

Možná se najde personalista, který bude tvrdit, že preferuje raději nedokonalý, ale autorizovaný motivační dopis, psaný přímo uchazečem, než „podvržený“ text, připravený na míru profesionálem. Může propagovat „originalitu za každou cenu“ a zastávat názor, že chce získat naprosto pravdivý, komplexní obraz uchazeče včetně jeho chyb a nedokonalostí. Ale jak to bude vypadat v praxi, když tomuto personalistovi přistane na stole motivační dopis plný pravopisných chyb, nedokonalých formulací a nedostatečně vyjádřené motivace získat novou práci? Bude se opravdu hluboce zaobírat možnostmi, že je uchazeč třeba dyslektik, nebo že se sice neumí skvěle vyjadřovat, ale na technickou pozici, o kterou projevil zájem, se dokonale hodí? Anebo je spíše pravděpodobné, že tento personalista onen chybný motivační dopis vyřadí a pomyslí si, že uchazeč, kterému ani nestojí za to, aby si nechal text zkontrolovat někým zkušenějším, asi valný zájem o práci nemá? Přemýšlejte o tom…

Motivační dopis sám o sobě práci nezajistí – je to jen důležitý start

Motivační dopis nikomu nové zaměstnání nepřinese. Je to pouze vstupenka na pohovor, kde bude uchazeč podroben minimálně obsáhlému vstupnímu dialogu, spíše však také testu znalostí a schopností, řešení úkolů, které mají prověřit jeho odbornost apod. Motivační dopis na míru od profesionálního textaře je tedy především opatřením pro ty, kteří o danou pozici opravdu stojí, aby se nenechali – řečeno sportovním žargonem - zbytečně vyloučit hned v prvním kole.

Pomáháme seriózním a motivovaným zájemcům získat práci

Naše služby jsou určeny solidním a vysoce motivovaným zájemcům, usilujícím o konkrétní pozici. Kromě perfektně vyladěného motivačního dopisu můžeme všem zájemcům zaručit následující:

  • 100% diskrétnost – nikdo se nedozví o tom, že jste si nechali text zpracovat
  • osobní údaje nebudou nikde evidovány, podléhají přísnému utajení a ihned poté, kdy schválíte finální podobu textu, je navždy likvidujeme
  • 100% osobní přístup a konzultace – chceme vašim motivacím porozumět, a teprve potom o nich psát
  • motivační dopis zůstane vaším majetkem a můžete jej v budoucnu, třeba s mírnými úpravami a doplněními, používat při dalších přijímacích řízeních

Naším cílem je pomáhat seriózním zájemcům o novou práci v dosažení úspěchu. Pojďte do toho s námi!

                                                              

                                                                                                Za tým projektu Motivační dopis pro každého

Radim Karlach

 

                                                Praha, 7. 5. 2012

 


Tvorba webových stránek zdarma Webnode