Univerzální motivační dopis NEEXISTUJE – potřebujete text na míru
Hledáte novou práci a používáte přitom stále stejný mustr motivačního dopisu? V tom případě si na hledání práce vyhraďte ještě hezky dlouhý čas – nové místo totiž s největší pravděpodobností neseženete ani letos, ani příští rok, ba ani v letech následujících. Proč? Motivační dopis, vaše jediná vizitka, která má šanci vás budoucímu zaměstnavateli „prodat“, totiž musí být vždy originální a psaný na míru. Pokud spoléháte na tzv. univerzální motivační dopis, vaše šance na nové místo se blíží nule.
Přesvědčivá argumentace na téma PROČ ZROVNA JÁ
Motivační dopis má jedinou, ale o to důležitější funkci: Musí přesvědčit zaměstnavatele nebo personalistu, že právě vy a nikdo jiný jste tím nejlepším kandidátem na vypsanou pozici. Motivační dopis vás tedy „nabízí“ či „prodává“ jakožto zaměstnance a odborníka v dané oblasti. Zaměstnavatel nemá v prvním kole žádnou jinou možnost, jak se dovědět, který z uchazečů je lepší, který horší, a kterého stojí za to pozvat na osobní pohovor. Motivační dopis tedy plní funkci prodavače – konkrétně prodavače vašich dovedností.
A nyní si zkuste představit sami sebe v roli nakupujícího (kterou při výběrovém řízení hraje personalista či zaměstnavatel), který si přišel do ochodu koupit určitý druh zboží. Může ho obsluhovat buď šikovný prodavač, který mu zboží kultivovaně, a přitom přesvědčivě prezentuje – anebo padne na znuděného rutinéra, který mu místo konkrétních předností vybraného zboží odpřednáší obecné formulky typu „Je to opravdu kvalitní“ nebo „Cena je příznivá“ či „Tento nákup se vyplatí“. U koho z těch dvou byste nakoupili vy?
Univerzální motivační dopis o vás říká: Nemám o tuto práci příliš velký zájem
Zkušený personalista okamžitě pozná, pokud se uchazeč při výběrovém řízení vykazuje tzv. univerzálním motivačním dopisem – tzn. takovým, který „stáhl“ z internetu, nebo jenž je evidentně používán nikoli pro jednu konkrétní pozici, ale pro různé příležitosti, odlišné profese a rozličná pracovní místa. Dokonce člověk ani nemusí být specialista v oblasti náboru a lidských zdrojů, aby rozpoznal, že průvodní dopis plný zdvořilostních frází a nezáživných formulací asi nebude originálním dílem uchazeče – a pokud ano, tím hůře pro něj, neboť jím sám sebe usvědčuje z nedostatku vyjadřovacích a prezentačních dovedností (ty sice nejsou u některých pozic bezpodmínečně vyžadovány, ale jejich absence přesto vrhá na zájemce o práci poněkud negativní světlo).
Přesvědčivý motivační dopis musí být vždy psán přesně na míru, a to jak uchazeči, tak také vybrané pozici, a zároveň i firmě, která místo nabízí. Stačí, aby v motivačním dopise chyběla jediná ze tří uvedených složek, a průvodní dopis nebude fungovat. Co to znamená? Univerzální motivační dopis prostě neexistuje, a pokud někdo chápe internetové vzory dopisů jako předlohu, kterou pouze nakopíruje a doplní svými personáliemi, je odsouzen při výběrovém řízení k totálnímu neúspěchu. Takto napsaným, či spíše opsaným textem o sobě uchazeč zaměstnavateli říká dvě informace:
1. Nemám o práci velký zájem, proto mi nestojí za to obtěžovat se s originálním motivačním dopisem.
2. Sám neznám důvody, proč byste měli tuto pozici nabídnout právě mně a ne mým konkurentům.
A nyní se zkuste vcítit do myšlení personalisty nebo toho, kdo pracovní pozici vypsal – zavolali byste takovému uchazeči, nebo byste se raději porozhlédli po někom jiném?
Prezentujte se v tom nejlepším světle – druhou šanci už nedostanete
Motivační dopis je jedinou příležitostí, jak se prezentovat před budoucím zaměstnavatelem v tom nejlepším světle. Platí jednoduché a nemilosrdné pravidlo – kdo zaváhá v prvním kole výběrového řízení, druhou šanci už nedostane. Věnujte proto textu průvodního dopisu maximální péči, a pokud si nejste jeho formulací jistí, využijte konzultací s profesionály. Pokud chcete vyhlédnutou pozici opravdu získat, je třeba nic neponechat náhodě a zajistit si perfektně vyladěný motivační dopis.